|
När en person har avlidit måste man enligt svensk lag upprätta en bouppteckning.
Om dödsboets tillgångar inte räcker till annat än begravningskostnader och andra
utgifter behöver man dock inte göra bouppteckning utan då upprättas en
dödsboanmälan, vilket sker med kommunens hjälp.
I bouppteckningen antecknas vilka som är dödsbodelägare samt vilka tillgångar
som finns i dödsboet. Bouppteckningen registreras vid skatteverket.
Dödsbodelägarna ansvarar för att en bouppteckning upprättas,egendomen tas
omhand, skulder betalas, en deklaration upprättas samt att arvskifte förrättas.
Det innebär ofta mycket arbete; det är många frågor som ska besvaras och
viktiga beslut som ska fattas.
Vi upprättar bouppteckningen i bostaden eller på vårt kontor. Vi hjälper er gärna
med detta och även med bland annat arvskifte, dödsboförvaltning, testamenten
och gåvobrev.
Med vår erfarenhet har vi möjlighet att hjälpa dig med en helhetslösning
där vi kan ta hand om allt kring försäljning av fastighet/bostadsrätt,
flyttstädning mm. |
|